<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8048503654020264196\x26blogName\x3dBadan+Latihan+Dakwah+Islamiah+(BALADI...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://baladi-malaysia.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dms\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://baladi-malaysia.blogspot.com/\x26vt\x3d6887039431785296270', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 

MENU

INTRANET

INTERAKSI

ARTIS KAMI

DOWNLOAD

PROMOSI

TERKINI

TERKUMPUL

HIPERRANGKAI

BADAR 1 MALAYSIA

GEDUNG NASYID

Jumlah Ziarah

Semenjak
23 Sya'ban 1428 H
4 September 2007 M


Penziarah Online
web tracker

Kempen Boikot Israel

Direktori Halal
Masukkan No.Kod Bar :



Radio Ikim.fm




Sahabat BALADI

Assalamualaikum dan Ahlan
Wasahlan, Tetamu. Silakan
Log In atau Daftar.



Login with username, password
and session length
Demi Masa

Anugerah Media Islam Negara (AMIN)




Secoret Bicara Dari Unit Penyelenggara ICT dan MULTIMDIA BALADI 2008
 

Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya BADAN LATIHAN DAKWAH ISLAMIAH (BALADI), MAAHAD DARUL ANUAR dapat membangun laman webnya tersendiri.

Penerokaan dan pembabitan dalam bidang Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) adalah merupakan satu keperluan semasa yang dapat membantu memenuhi kehendak pasaran termasuk dalam bidang pendidikan dengan lebih pantas dan efisien.

Saya berharap agar guru-guru, pelajar-pelajar dan mereka yang terlibat agar memanfaatkan kelebihan yang ada sebaik mungkin khususnya berkaitan sistem penyampaian maklumat, pengurusan sekolah, profesionalisme guru, kecemerlangan akademik dan akhlak pelajar. Dan sekalong tahniah kepada semua pihak yang telah mengerah keringat melayarkan BALADI dipersada seiring tuntutan semasa.


Penulisan
 
Isnin, 12 Januari 2009

Ayat-Ayat Cinta?



Hmm..teringin menulis mengenai forum 'Ayat-Ayat Cinta?' yang diadakan sebelum peperiksaan S.P.M bermula(dan sebelum antum bercuti^_^) di Surau As-Syakirin yang tercinta.Dibarisi oleh ahli panel yang tidak perlu diperkenalkan lagi,iaitu akh Fitry Iskandar,akh Muhammad Fakhruddin,akh Khairi Anwar,dan akh Muhammad Zayani Syazwan selaku moderator.Jangan terkejut,bukan sekadar bicara karya Ayat-Ayat Cinta,bahkan merangkumi diskusi isu couple,isu pengharaman pengkid,dan juga batas pergaulan dalam Islam(emm istilahnya ikhtilat).
Kali ini kita akan mengupas isu couple dan batas pergaulan dalam Islam.Nyata sekali ikhtilat dilarang dalam Islam melainkan pada perkara berikut:

  • Pendidikan
  • Proses jual beli
  • Berada dalam kenderaan awam (mestilah ditemani oleh suami atau mahramnya)
  • Dakwah & perkahwinan
  • Perubatan & Kehakiman
  • Ketika menyambut tetamu (tetapi mestilah ditemani oleh suami atau mahramnya)
Selain itu,terdapat juga adab dalam pergaulan seharian(terutamanya bagi sekolah dwijantina seperti kita) antaranya:
  • Ucapan yang sopan lagi berfaedah dan tidak membabitkan sentuhan.
  • Elakkan himpitan dan bersesak-sesak.
  • Menjaga pakaian/aurat.
Firman Allah yang bermaksud: Wahai Nabi katakanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan
kamu supaya melabuhkan jilbab mereka.

  • Say 'NO' to khalwat
“Tidaklah seorang laki-laki bersendirian dengan seorang seorang wanita (yang bukan mahramnya)
melainkan syaithan yang ketiganya.”
(Hadis riwayat Ahmad,Tirmidzi, Hakim dan Hajim mennsahihkannya)


Konklusinya,cinta yang hakiki datang daripada ALLAH,mohonlah agar kita diberi rasa cinta kepada-Nya yangmelimpahkan keberkatan dalam nafas cinta manusiawi,pada ibu bapa,pada keluarga,agama,bangsa dan negara,tak lupa pada sang kekasih nan setia(our wife/husband of course,not gf/bf).Selain itu,bagi 'kipas-susah-mati' novel,carilah trilogi Bagaikan Puteri,Cinta Sang Ratu,dan Hijab Sang Pencinta karya Ramlee Awang Murshid atau Tunggu Teduh Dulu karya Faisal Tehrani,yang senada dengan air tangan Habiburrahman El-Shirazy itu.Apa kata Saifulislam?

p/s:bila Dato' Yusuf Haslam@Ahmad Idham/Prof. Madya A. Razak Mohaideen nak filemkan novel Malaysia yang disebut tadi ye...

Label:

0 Komen Dan Pandangan :

Catat Ulasan

<< Hadapan


Rekabentuk oleh nurofislam untuk Badan Latihan Dakwah Islamiyah(BALADI)
© 2007-2011 Hakcipta Terpelihara. Di bawah penjagaan Allah. Pastikan anda tidak melakukan sesuatu di luar syarie ketika melayari website ini.