<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8048503654020264196\x26blogName\x3dBadan+Latihan+Dakwah+Islamiah+(BALADI...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://baladi-malaysia.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dms\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://baladi-malaysia.blogspot.com/\x26vt\x3d-8768871991055156598', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 

MENU

INTRANET

INTERAKSI

ARTIS KAMI

DOWNLOAD

PROMOSI

TERKINI

TERKUMPUL

HIPERRANGKAI

BADAR 1 MALAYSIA

GEDUNG NASYID

Jumlah Ziarah

Semenjak
23 Sya'ban 1428 H
4 September 2007 M


Penziarah Online
web tracker

Kempen Boikot Israel

Direktori Halal
Masukkan No.Kod Bar :



Radio Ikim.fm




Sahabat BALADI

Assalamualaikum dan Ahlan
Wasahlan, Tetamu. Silakan
Log In atau Daftar.



Login with username, password
and session length
Demi Masa

Anugerah Media Islam Negara (AMIN)




Secoret Bicara Dari Unit Penyelenggara ICT dan MULTIMDIA BALADI 2008
 

Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya BADAN LATIHAN DAKWAH ISLAMIAH (BALADI), MAAHAD DARUL ANUAR dapat membangun laman webnya tersendiri.

Penerokaan dan pembabitan dalam bidang Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) adalah merupakan satu keperluan semasa yang dapat membantu memenuhi kehendak pasaran termasuk dalam bidang pendidikan dengan lebih pantas dan efisien.

Saya berharap agar guru-guru, pelajar-pelajar dan mereka yang terlibat agar memanfaatkan kelebihan yang ada sebaik mungkin khususnya berkaitan sistem penyampaian maklumat, pengurusan sekolah, profesionalisme guru, kecemerlangan akademik dan akhlak pelajar. Dan sekalong tahniah kepada semua pihak yang telah mengerah keringat melayarkan BALADI dipersada seiring tuntutan semasa.


Penulisan
 
Isnin, 19 November 2007

IDEOLOGI BAWAH TANAH

10 SEBAB KENAPA IDEOLOGI BAWAH TANAH HARAM DISISI AGAMA ISLAM


Tadi pagi, ana sempat reply msg kepada sahabat ana via myspace, salah seorang anggota kumpulan the Revolt (Band Punkrock di penang). antara isi msg ana kepada dia, ana terang kepada dia kenapa aliran bawah tanah ini tidak boleh kita ikuti.

Perbezaan ideologi yang ketara yang boleh membawa permusuhan, pergaduhan dan pembunuhan.

Sharp vs Malay power
Chaos punk Vs Anarcho
punk vs sXe
Skinheads Vs Blackmetal
Punk and Skin vs Gothic
Newskool vs oldskool

dan macam2 lagi... boleh dikatakan setiap yang menyandang sesuatu ethic atau ideologi tidak dapat menerima atau menghormati kumpulan lain. Kutuk mengutuk, hina menghina, malah sampai tikam menikam. Saya rasa saudara sendiri pernah dengar pasal benda ni

Perjuangan sehingga bercanggah dengan Islam

ada beberapa perkara jika diteliti dan dirujuk dengan bijak pandai, bahawa perbuatan, tingkah laku, dan sebagainya bercanggah dengan agama islam.

antaranya perbuatan/ethic/prinsip/ideologi/motto/pegangan yang bercanggah dengan islam.

1. F@ck system
-Agama Islam itu adalah satu sistem kehidupan yang menyeluruh (syumul)

2. Racist/Fascist
islam melarang kita racist atau fascist. Islam ini dianuti oleh pelbagai bangsa dan suku kaum. Islam menyatukan semua bangsa di bawah satu kalimah tayyibah. teringat dulu2 riot bangla depan komtar.. kesan kat depa.. padahal derang islam jugak.. tp atas dasar derang pendatang.. derang kena tibai..

3. Drunk together
Jelas hukumnya Qat'e haram. xyah bahas

4. Sex and violence
teringat lagu exploited, sex and violence.. lagu kegemaran Expired. ni pon tak yah bahas.. sbb Jelas hukumnya Qat'e haram

5. Feminism
Ni pon bercanggah dengan agama. Dalam islam dah cukup diletakkan bahagian2 wanita dan lelaki. xperlu ada prjuangan feminism dan sebagainya.

6. Gigs
gig hukumnya haram. kita panggil gig untuk konsert aliran bawah tanah, bagi bukan bawah tanah, kita panggil disko, club, dan sebagainya. Hakikatnya semua ini adalah sama. percampuran lelaki dan perempuan, ada yang minum arak, ada yang beromen, ada yang isap ganja, isap rokok, ada yang pogo sampai tak sedar diri, ada yang dedahkan aurat dah sebagainya. Walaupun pada asalnya gigs ni persembahan band yng menyampaikan lagu2 berusur satu2 perjuangan tapi bila bercampur aduk dgn perkara2 tadi, maka hukumnya haram. contoh sepinggan nasi ada taik anjing. kita tak boleh hanya sekadar buang taik anjing tersebut, dan makan nasi dan lauk yg dalam pinggan tersebut. tapi kita kena buang semua sekali, sucikan pinggan tu, then baru boh nasi dan lauk.

7. Perjuangan bukan untuk Allah/Islam
sesuatu perkara hasanah (baik) yang bukan untuk Allah/Islam maka automatik dikelasifikasikan sebagai batil (rosak). food not boms bagi org merempat makan, org miskin makan.. baguslah perbuatan tu .. tp kenapa derang bagi org2 miskin/merempat itu makan? sbb apa? sbb ni salah satu elemen perjuangan dalam dunia anarcho punk. Bukan kerana Allah atau atas nama islam. begitu jugak dengan perjuangan2 yg lain

8. Pakaian berdasarkan ideologi.
Hadith nasbi s.a.w: barang siapa menyerupai sesuatu kaum, maka dia dibagkitkan pada hari kiamat bersama kaum tersebut. Ini menunjukkan kalau kita punk, pakaian kita mesti nampak punk.. takkan nak pakai baju melayu kot. walaupun perjuangan punk bukan sekadar fesyen semata2 tapi hakikatnya.. tetap xleh lari dari cara fesyen. Asal kumpulan sex pistols pon penampilan dia bersahaja jerk.. tapi telah dijadikan satu fesyen setelah mclaren (xingat palk ejaan nama dia) yg telah mereka fesyen untuk kumpulan sex pistols, yg sedikit sebanyak mula mempengaruhi dunia punk zaman sekarang. mcm tu jugak skinheads.. skinheads memang dah terserlah kefesyenan dia.. siap ada etika pemakain skinheads.. ngan potongan rambutnya dan sebgainya. Maka kita perpakaian ikut ideologi kita yg jelas diasaskan oleh barat. pemakaian kita jelas mengikut acuan yg telah dibentuk oleh puak kafir.. maka dengan itu kita telah tergologan dalam golongan mereka.

9. Pergaulan bebas.
ni perkara biasa la dalam dunia bawah tanah ni.. salam lelaki pompuan dah jadi perkara biasa.. yg jadi "lauk" pon ada..

10. lirik dan muzik yg bercanggah dengan islam
kalau lirik rasanya black metal la paling bermasalah. cuma dalam aliran lain.. ada jugak percanggahan. mcm lagu acid rains (punk is a way of life). bercanggah dengan islam tuh. sbb way of life kita adalah islam. cara hidup keseluruhan kita kena islam bukannya punk.

terlalu byk la nak senaraikan benda2 yg ada dalam mana2 aliran yg bercanggah dalam islam. setiap aliran tu pasti ada perkara yg bercanggah dengan islam.

sebenarnya dalam islam itu ada perjuangan yang jelas malah tidak bercanggah dengan syariat islam. terlalu byk islam perjuangkan. Islam itu agama yg lengkap. xperlu ditambah dengan mana2 ideologi lain. Cuma apabila kita tak mengambil islam itu dalam diri kita snn tu kita terjebak untuk memilih satu2 ideologi sebagai pegangan kita. wallahualam

Assalamualaikum

Label:

0 Komen Dan Pandangan :

Catat Ulasan

<< Hadapan


Rekabentuk oleh nurofislam untuk Badan Latihan Dakwah Islamiyah(BALADI)
© 2007-2011 Hakcipta Terpelihara. Di bawah penjagaan Allah. Pastikan anda tidak melakukan sesuatu di luar syarie ketika melayari website ini.